شرکت مدل سازان نرم افزار (مسنا)

نگاهی نو، راهی نو، آینده ای پیش رو

شرکت مدل سازان نرم افزار (مسنا)

نگاهی نو، راهی نو، آینده ای پیش رو

شرکت مدل سازان نرم افزار  (مسنا)

شرکت مدل سازان نرم افزار
ارائه راه حلهای پردازش ابری
ارائه راه حلهای مبتنی بر تبلت و گوشی های هوشمند
تولید نرم افزار های تحت وب
طراحی و تولید سرویسهای نرم افزاری (SAAS)
----
از سایت شرکت بازدید کنید www.masna-soft.ir

۴ مطلب در آذر ۱۳۹۳ ثبت شده است

در این پست قصد دارم گزیده ی مطالبی را که از طرف یکی از مسئولان دولتی مدتها قبل و در رابطه با پردازش ابری ارائه شده است نقل کنم. این مطالب پیرو برگزاری همایشی با عنوان رایانش ابری و کسب و کار بیان شده که در برخی خبرگزاریها نقل شده است.

رایانش ابری یک انتخاب نیست بلکه یک اجبار و ضرورت برای توسعه کسب و کار است .

از سال 2006 میلادی فناوری رایانش ابری در دنیا وارد حوزه کسب و کار شده است و در امور تجاری از این فناوری استفاده می شود .

باید شروع به استفاده از فناوری رایانش ابری بکنیم و تاخیر در این مورد به زیان فضای کسب و کار کشور است.

برای استفاده از فناوری رایانش ابری ، علاوه بر ایجاد زیر ساخت های فنی ، نیاز به ایجاد زیر ساخت های فرهنگی و اعتماد سازی داریم .

استفاده از این دیتا سنترها موجب رونق تولید و تجارت در کشور می شود .

حرکت از دیتا سنترهای سنتی به دیتا سنترهای ابری، زمینه رشد کارآفرینی را فراهم می کند .

پردازش ابری راه بهتری برای مدیریت کسب و کار است و با استفاده از این فناوری ، صاحبان کسب و کار لازم نیست سرمایه های خود را صرف خرید نرم افزار و سخت افزارهای گران قیمت کنند و کافی است با پرداخت هزینه اشتراک از تمام امکانات فضای مجازی استفاده کنند .

از سال 1996 که وب اختراع شد و مردم عادی وارد اینترنت شدند ، شاهد رشد انفجاری در کاربران اینترنت بودیم به گونه ای که درزمان حاضر تعداد کاربران اینترنت به 2.5 میلیارد نفر رسیده است . در صورت استفاده از فناوری رایانش ابری و ایجاد دیتا سنترهای ابری شاهد انفجار کاربران اینترنت در حوزه تجارت خواهیم بود.

در انتها یک جمله ی دیگر نیز به این جملات از طرف یکی از معاونان محترم سازمان فناوری اطلاعات اضافه کنم که ایشان بر این عقیده بودند که پردازش ابری انفجار کارآفرینی است.

  • شرکت مدل سازان نرم افزار (مسنا)

اخیرا مطلبی در وبلاگ هم آفرینی منتشر شده که در این پست خلاصه آن را ارائه می کنم

...

اگر شما هم می‌خواهید شرکت خود را به سوی نوآوری سوق دهید و با این سلاح قدرتمند در بازارهای ایران و سپس دیگر کشورها نفوذ کنید، به شما پیشنهاد می‌کنم که در کنار تغییر سازمان، فرآیندها و رویه‌ها، به نکات زیر برای جاانداختن فرهنگ نوآوری نیز توجه نمایید:

  • کارکنان‌تان را توانمند کنید.
  • به کارکنان‌تان یادآور شوید که کوچک شروع کنند، بسنجند و بیاموزند.
  • به اشتراک‌گذاری را ترویج و تشویق کنید.
  • به کارکنان خود مجال زمانی دهید.
  • به کارکنان‌تان اجازه شکست بدهید.
  • فضای محل کار را دلپذیر کنید.

در صورتی که تمایل به مطالعه کامل این متن دارید میتوانید اینجا را کلیک کنید.

  • شرکت مدل سازان نرم افزار (مسنا)

... ادامه از بخش اول

اگر بخواهیم به فضای اصطلاحات فنی برگردیم؛ multi – tenancy در پردازش ابری را میتوان از فراهم کردن منابع مورد نیاز اجرای یک نوع نرم افزار به صورت مشترک دانست.

معادل تصمیماتی که برای ساخت خوایگاه دانشجویی مطرح شد در ساخت نرم افزار در مدل پردازش ابری نیز وجود دارد؛ همچون تصمیمات ناظر به طراحی بانک اطلاعاتی که در تصویر زیر منعکس شده است.

در رابطه با مدل طراحی و استقرار ماژولهای نرم افزاری نیز تصمیمات مهمی وجود دارند که شکل زیر به طور واضحی بیانگر آن می باشد.

برخی از معیارها و ملاحطات انتخاب از بین مدلهای فوق میتواند به شرح زیر باشند

-         معیارهای تجاری: زمان رسیدن به بازار، بازدهی مالی

-         فنی: مهارتهای موجود در تیم، سایز هر Tenant و میزان بار آن

-         عملیاتی: تضمین معیارهای SLA

  • شرکت مدل سازان نرم افزار (مسنا)

یکی از مفاهیمی که در متون مربوط به پردازش ابری زیاد به چشم می خورد Multi-Tenant است. این واژه مفهومی مرتبط با معماری نرم افزارهای ارائه شده در مدل SAAS است. در این پست بنا داریم تا این واژه را بیشتر تشریح کنیم. شاید بهتر باشد ابتدا به معنای واژه لغوی Tenant بپردازیم. این واژه در زبان انگلیسی معادل مستاجر و کرایه نشین است و از این همین معنا می­توان برداشت کرد که multi- Tenant به معنای چند مستاجری است و یا این که چند نفر بخواهند در یک جا به عنوان اجاره مستقر شوند.

   به زبان بسیار ساده Multi Tenancy  یعنی فراهم کردن اتاق به سبک دانشجویی یا به عبارتی راه اندازی خوابگاه دانشجویی. دانشجوها به جای اینکه هر کدام در یک گوشه از شهر به اجاره خانه و یا اتاق روی بیاورند و البته هزینه ­های زیادی از جنبه های متفاوت متحمل شوند، اقدام به اجاره یک خانه با چندین اتاق می­کنند که در آن آشپزخانه، سرویس، ارتباطات، امنیت و ... بین آنها به اشتراک گذاشته می ­شود. در این حالت اگر مدیریت صحیح و قوانین مقبولی نیز ضمیمه شود مدلی بسیار اقتصادی نه تنها برای دانشجویان بلکه برای مدیران دانشگاه نیز خواهد بود.

یکی از فواید این سبک تامین مسکن دانشجویان، جمع بودن تمامی دانشجویان در یک مکان است که مدیریت فضا و شناسایی مشکلات و تحلیل آنها را برای مدیران بسیار راحت می­کند. یکی از فواید بسیار زیاد این سبک تامین منابع مورد نیاز، این است که مصرف کنندگان از یک کانالهای مشترکی عبور می­کنند. از نیازهای هم می توانند مطلع شوند، می توانند به یکدیگر سربزنند، در جنبه های مختلفی می توانند به همدیگر کمک کنند و منابع دیگری غیر مرتبط با فضای سکونت را نیز به اشتراک بگذارند.

 به عنوان یک تولید کننده نرم افزار که محصولی را برای 1000 مشتری نصب و اجرا کرده و در حال نگهداری آن است، مدتی به این فکر کنیدکه چه بخشی از سرورها و پهنای باند و ... بلا استفاده است. آیا این وضعیت مشابه این نیست که برای هر دانشجو یک خانه درست کنیم.

اگر زمانی تصمیم گرفتید که به سبک دانشجویی نرم افزار تهیه کنید به این معنی که سرورهای همه­ ی مشتری های شما یکی شوند و بانکهای اطلاعاتی نیز در یک سرور فیزیکی تجمیع شود، تصمیمات معماری مرتبط با بازطراحی این سیستم، همان مفاهیم مرتبط با این واژه هستند.

اگر بخواهیم با همان ادبیات ساده دانشجویی و فارغ از اصطلاحات فنی همچون تصمیمات معماری و ... مسئله تدارک یک ساختمان مشترک برای دانشجویان را دنبال کنیم با سئوالاتی اساسی مواجه می شویم. برخی از این سئوالات عبارتند از:

-         آیا برای همه ­ی دانشجویان یک سالن درست کنیم و در آن برای هر دانشجو یک تخت درست کنیم؟

-         آیا برای هر دانشجو یک اتاق درست کنیم؟

-         آیا برای هر چند نفر دانشجو یک اتاق درست کنیم بهتر نیست؟

-         چند سرویس بهداشتی و در چه نقاطی باید ساخته شود؟

-         ...

  در انتخاب و تصمیم گیری موارد فوق معیارهای زیادی همچون امنیت، قابلیت افزایش و کاهش ظرفیت محل اسکان، هزینه، خدمات تعمیر و نگهداری، نظارت و کنترل، رفاه و آسایش دانشجوها و ... لحاظ می شوند.

... ادامه در پست بعد

  • شرکت مدل سازان نرم افزار (مسنا)