شرکت مدل سازان نرم افزار (مسنا)

نگاهی نو، راهی نو، آینده ای پیش رو

شرکت مدل سازان نرم افزار (مسنا)

نگاهی نو، راهی نو، آینده ای پیش رو

شرکت مدل سازان نرم افزار  (مسنا)

شرکت مدل سازان نرم افزار
ارائه راه حلهای پردازش ابری
ارائه راه حلهای مبتنی بر تبلت و گوشی های هوشمند
تولید نرم افزار های تحت وب
طراحی و تولید سرویسهای نرم افزاری (SAAS)
----
از سایت شرکت بازدید کنید www.masna-soft.ir

۵ مطلب در مرداد ۱۳۹۳ ثبت شده است

در فضای کسب و کار و سرمایه گذاری همیشه خطراتی سرمایه گذار را تهدید میکند که یک سرمایه گذار هوشمند باید کاملا متوجه این خطرات باشد. ذیلا یک دسته بندی ساده از این تهدیدها ارائه می شود. امید است که مفید خوانندگان عزیز باشد.

تهدید عدم تناسب: این تهدید مربوط به وقتی است که اهداف مالی شما با سرمایه گذاری صورت گرفته همسو و متناسب نیست.

تهدید تورم: این تهدید که به شرایط کشور ما هم بسیار مرتبط است وقتی پدید می آید که بازده سرمایه گذاری با توجه به نرخ تورم کم می شود.

تهدید بازار: وقتی که نوسانات بازار بر ارزش سرمایه گذاری اثر می گذارد این تهدید امکان بروز دارد.

تهدید برنامه ریزی بازار: فراز و فرودهای بازار که پیش بینی آنها سخت  و دشوار است بر نتایج سرمایه گذاری اثر دارند. یکی از مصادیق آن ورود رقیب قوی و جدید به بازار است.

تهدید عدم تنوع: محدود کردن سرمایه گذاری به یک زمینه خاص و عدم سرمایه گذاری در زمینه های متعدد امکان بروز این خطر را بیشتر می کند. روایات دینی که تلویحا ورود به چندین بازار را سفارش کرده اند شاید راهنمایی برای مواجهه با این تهدید باشند.

تهدید نقد شوندگی: شاید سرمایه گذاری موفق شود، اما خروجی و سود آن باید نقد شود. اگر نقد نشدن در نتیجه سرمایه گذاری محتمل باشد، تهدید نقد شوندگی رخ خواهد داد.

تهدید قانونی: برخی مواقع تغییرات در سیاستگذاری ها و قوانین که لازمه مدیریت یک جامعه است دامن سرمایه گذاران را می گیرد، که خود نوعی تهدید محسوب می شود.

  • شرکت مدل سازان نرم افزار (مسنا)

در حال انجام یک پروژه تحقیقاتی با عنوان احصای فرصت های سرمایه گذاری در حوزه فاوا بودم که لابلای تحقیق به مطالبی در حوزه کسب و کار برخوردم که به نظرم برای وبلاگ مناسب بود.

در یک کار تحقیقاتی با عنوان "بررسی تاثیر منابع اجتماعی اطلاعات بر تشخیص  فرصت در کسب و کارهای کوچک" که توسط یک دانشجو انجام شده و اسلایدهای آن از طریق اینترنت قابل دستیابی است، محقق پس از رسیدن به فرضیات تحقیق چندین پیشنهاد مناسب برای مدیران شرکتهای کوچک و متوسط ارائه کرده که عبارتند از:

  • تلاش در جهت شبکه‌سازی و ارتباط بیشتر با مشتریان
  • تلاش در جهت شبکه‌سازی و ارتباط بیشتر با کسب و کارهای پیشین و پسین
  • توانمندسازی منابع انسانی در راستای بهبود زیرساخت‌های لازم برای تعاملات در قرن حاضر.
  • افزایش حضور در کنفرانس‌ها و سمینارهای علمی مرتبط با حیطه فعالیت، بویژه نشست‌هایی که توسعه‌های جدید در زمینه‌ها یا صنایع خاص ارائه و مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.
  • افزایش حضور در دوره‌ها و کارگاه‌های آموزشی مرتبط با حیطه فعالیت
  • افزایش شرکت در نمایشگاه‌های تخصصی داخلی و بین‌المللی مرتبط با حیطه فعالیت،
  • افزایش حضور در نمایشگاه‌های برگزار شده‌ای که ارتباط مستقیم با حیطه فعالیت ندارند.
  • عضویت و مشارکت فعال در اتحادیه‌ها و انجمن‌های صنفی مرتبط با حیطه فعالیت.
  • عضویت در گروه‌های علمی و انجمن‌های علمی تخصصی مرتبط.
  • عضویت در انجمن‌ها  و مجامع بین‌المللی تخصصی
  • تشکیل شبکه‌‌های بین بنگاهی، بخصوص با بنگاه‌های بزرگ که امکان استفاده از تجربیات بنگاه‌های بزرگتر برای کارآفرینان تازه‌کار را فراهم می‌کند و امکان برقراری ارتباط با هم‌صنفی‌های باتجربه‌تر که می‌توانند نقش مربی و مشاور را در زمینه کسب و کار داشته باشند، فراهم می‌آورد.
  • شرکت مدل سازان نرم افزار (مسنا)

در این پست برخی از معایب دیگر مطرح شده برای SAAS مطرح می شود.

  • وابستگی به زیرساخت (شبکه و اینترنت) : یکی از ابعاد وابستکی که در سطور قبلی به آن اشاره شد، وابستگی به زیر ساخت است، چرا که در بسیاری از مواقع اختلال در زیر ساخت باعث عدم دسترسی کاربر به خدمات خواهد شد. این در حالی است که در مدل ارائه نرم افزار سنتی، این نگرانی به مراتب کمتر می­باشد.
  • امنیت اطلاعات: خریدار خدمات در صورتی که این خدمت وابستگی به اطلاعات وی هم داشته باشد و ارائه ­ی خدمات به همراه اطلاعات وی همراه باشد (همچون خدمات حسابداری و مالی) با نگرانی بسیار مهمی مبنی بر افشاء شدن اطلاعات مواجه می­شود. افشای اطلاعات از یک منظر برای عموم و از جهت دیگر به سازمانهای اطلاعاتی و مالیاتی خاص مورد نظر می­باشد. در حال حاضر یکی از موانع مهم عدم اقبال به این رویکرد در بسیاری از زمینه ها این موضوع است.
  • امکان سفارشی سازی محدود: برنامه هایی که با این مدل ارائه می شوند، با توجه به اینکه در بسیاری از موارد از یک جا خدمات رسانی می کنند، کمتر قابلیت سفارشی سازی دارند و به عبارت مشخص تر سفارشی سازی آنها بسیار پیچیده و پر هزینه تر از ارائه سنتی نرم افزار است.
  • مناسب نبودن برای برخی کاربردها : در حاضر ارائه نرم افزار ها یی که نیاز به وررود اطلاعات حجیم و زیاد دارند برای این مدل گزینه های مناسبی نیستند. از انواع دیگر نرم افزارهایی که استفاده از آنها در قالب SAAS مناسب نیست میتوان به نرم افزارهایی اشاره کرد که بازار محدود دارند به طوریکه صاحبان این بازار توان هزینه کرد برای زیرساخت و نگهداری آن را داشته باشند و حساسیتهای ویژه ای در باره آنها وجود داشته باشد (همچون بانک ها).
  • شرکت مدل سازان نرم افزار (مسنا)

معایب

در ادامه مطالب مطرح شده به عنوان مزایا و معایب SAAS به برخی معایب وارد شده می پردازیم:

  • نابالغ بودن ایده­ ی SAAS  (استاندارد، فرهنگ­سازی، ...)

اینکه در جمع­ های تخصصی بالاخص در ایران SAAS ناشناخته است و یا بعضا مورد شبهه قرار می­­گیرد نشان از نوعی عدم بلوغ در این زمینه دارد که باعث بروز مشکلاتی می­شود. این ایده نیاز به فرهنگ سازی دارد و البته تدوین استانداردهای مختلفی در این زمینه نیز باید مورد توجه باشد.

  • قیمت­ گذاری مبهم و پیچیده

یکی از مباحث مهم در ارائه سرویس قیمت گذاری و رسیدن به فرمول قابل دفاع در قیمت گذاری است. عدم تدوین یک روش مناسب برای فراهم کننده خدمات حتماً باعث ضرر و زیان خواهد شد. بعضاً با ارائه روش نادرست ضرر مالی متوجه ارائه کننده خدمات خواهد شد که البته با تغییر و اصلاح روش هم ممکن است ضرر آبرویی ایجاد شود. تنوع روشهای قیمت گذاری موجود در خدمات تاکنون ارائه شده، خود نشان از نوعی ابهام و البته پیچیدگی دارد.

  •  وابستگی به فراهم کننده ­ی خدمات

یکی از مسائل بسیار مهمی که در سبک ارائه نرم افزار با این مدل برای کاربر و استفاده از خدمات ایجاد می شود، احساس وابستگی تام و تمام به ارائه کننده خدمات است. در روش ارائه سنتی تمام نرم افزار در اختیار خریدار است و هرچند که در مواقعی سیستم به طور کامل از کار بیفتد می­تواند از راه هایی مجددا آن را راه اندازی کند و حتی اینکه بخشی از دارایی را در مقابل دیدگان خود می بیند و باعث آرامش خاطر وی می شود. این درحالی است که خریدار یک نرم افزار بسیار حساس و مهم در قالب SAAS در صورت قطع خدمات قادر به انجام هیچ کاری نیست و برای وی بسیار آزار دهنده خواهد بود.

  • شرکت مدل سازان نرم افزار (مسنا)

معرفی وبلاگ

با توجه به اینکه بنا داریم بخشی از مطالب وبلاگ شرکت، معرفی مراکز و مراجعی باشد که استفاده از آنها تا کنون برای ما مفید بوده است لذا در اولین پست به معرفی اولین بلاگ و چند کتاب مرتبط می­پردازیم.

وبلاگ سماموس http://somamos.blogfa.com

همه اعتبار این وبلاگ به اعتبار کسی بر می­گردد که گرداننده آن است. آقای مهندس یوسف مهرداد دانش آموخته دانشگاه صنعتی شریف در رشته نرم افزار و مدرس دوره های متعدد مباحث مهندسی نرم ­افزار همچون متدولوژی، تحلیل سیستم و ... . بدون این که قصد اغراق داشته باشیم ایشان در این زمینه از تجربه و پختگی خوبی برخوردارند و این وبلاگ و کتبی که ایشان تالیف یا ترجمه کرده­ اند خود گواه این مطلب است.

دو کتاب مفید و نمونه ایشان را که بنده هم استفاده کرده و از آنها بهره برداری کرده­ ام عبارتند از :

-         روش کاربردی تحلیل نیازمندیهای نرم افزار

-         اصول و روشهای کاربردی اسکرام

 

اخیراً در همایشی که در رابطه با متدهای چابک در تهران برگزار شد و بنده هم حضور داشتم، یکی از بهترین ارائه­ ها را در رابطه با متدولوژی چابک داشتند که به نظرم مفید­ترین بود و اینکه مورد تشویق حضار قرار گرفت نیز موید این مطلب بود. مطلبی که ایشان به آن پرداختند در حقیقت تصمیم در رابطه با انتخاب این متدولوژی در یک شرکت و یک پروژه بود. با توجه به اینکه بسیاری از ماها بدون توجه به فواید و مضرات پیرامونی یک موضوع تکنولوژیک جدید سریعاً به سراغ آن رفته و از آن استفاده می­کنیم ایشان در ارائه سعی کردند تا به کالبد شکافی این موضوع بپردازند و در یک عبارت شرایط مفید بودن بکارگیری روشهای چابک را به حضار گوشزد کنند.

دیدن این وبلاگ را به شما توصیه می­کنیم.

  • شرکت مدل سازان نرم افزار (مسنا)