يكشنبه, ۲۸ دی ۱۳۹۳، ۰۹:۱۴ ق.ظ
نقاط مثبت SAAS از نگاه خریداران نرم افزار
نقاط مثبت SAAS از نگاه خریداران نرم افزار
در پستهای قبلی به موضوع SAAS و تعاریف آن مقداری پرداخته شده است. در این پست به برخی از مزایای این مدل تولید نرم افزار از منظر استفاده کنندگان می پردازیم:
- چابکی بیشتر: مشتری در قالب SAAS می تواند بدون دادن تعهد زیاد و تحمل هزینه، نرم افزارهای متعددی را تجربه کند و این چابکی مشتری را زیاد می کند.
- کاهش وابستگی: فروشنده از وابستگی مشتری استقبال می کند در حالیکه مشتری تمایل دارد تا راحت تر و بدون اینکه قفلی از طرف فروشنده به او متصل شده باشد، اقدام به جابجایی فروشنده اش کند واین خواسته با SAAS راحت تر میسر می شود.
- کاهش زمان و هزینه بهره برداری: زمانی که تصمیم به داشتن نرم افزار به ارزش واقعی استفاده از نرم افزار مبدل می شود در این مدل بسیار کمتر از روش سنتی است و این برای مشتریان بسیار مطلوب و دلچسب است.
- کاهش وابستگی و کاهش هزینه های IT: در مدل سنتی تولید نرم افزار قبل از اینکه نرم افزار به یک ارزش قابل استفاده مبدل شود هزینه های زیرساختی IT همچون شبکه و سرور و تیم نگهدارنده می بایست تامین شود، در حالیکه این هزینه ها در مدل SAAS بسیار کمتر است و این همان چیزی است که باعث محبوبیت SAAS برای مشتری میشود.
- درد سرهای عملیاتی کمتر: استفاده از یک نرم افزار با مدل سرویس، دغدغه های عملیاتی کمتری دارد به این معنا که شما کافی است فقط دسترسی به آن سرویس را فراهم کنید و شرایط محلی مثل مشکلات سرور و ... که موجبات دغدغه های عملیاتی کردن می شود از بین می رود. در این صورت منابع استفاده کننده به استفاده از سرویس معطوف می شود نه به فراهم کردن شرایط استفاده از سرویس و این باعث ایجاد ارزش افزوده ی بیشتری برای مشتری میشود.
- اجرای نسخهی جدید: از آنجاییکه در مدل SAAS نیازی به بروز رسانی های طولانی مدت سه ماهه و ششماهه نیست، مشتریها از نسخه جاری و بروز شده استفاده می کنند و از دردسرها و هزینه های بروز رسانی نسخه ها در فاصله های زمانی طولانی راحت می شوند. در مدل سنتی انتشار، مشتری ها منتظر و در حسرت نسخه جدید برای مدت طولانی هستند و این اشتیاق زمانی حالت بدتری به خودش می گیرد که با سایر استفاده کنندگانی که نسخه هایشان زودتر بروز شده است ارتباط داشته باشند. شاید بتوان گفت که نوعی حس حسادت آنها را آزار می دهد!.
- هزینه به نسبت رشد درآمد: بسیاری از مشتریهای نرم افزار تمایل دارند با هزینه اولیه کم نیاز نرم افزاریشان برطرف شود و به مرور زمان که درآمد بیشتری پیدا کردند و به رشد قابل قبولی رسیدند، میزان هزینه کردشان بیشتر شود. در مدل سنتی تولید و فروش نرم افزار باید یک بسته کامل شناسایی شود و با یک قیمت اولیه بعضا زیاد مجوزهای آن خریداری شود و حال به هر میزانی که از این بسته استفاده شود این هزینه به صورت ثابت در ابتدا باید پرداخت شود و حتی در صورت عدم موفقیت خریدار در کسب و کارش امکان پس دادن مجوز و برگرداندن هزینه نسبت به میزان مصرف وجود ندارد.
- خالی کردن قفسه انبار از نرم افزار بلا استفاده!: یکی از اصطلاحاتی که در رابطه با نرم افزار متداول است shelfware است که به معنای خرید نرم افزار و گذاشتن آن در قفسه انبار به جای استفاده است. در مدل سنتی بسیار پیش می آید که مشتری نرم افزاری را خریداری میکند و هزینه زیاد و تعهد قراردادی سنگینی هم نسبت به آن میدهد ولی در عمل فقط بخشی از آن استفاده میشود و به اصطلاح در انبار خاک میخورد. این اتفاق در مدل SAAS می تواند محقق نشود چرا که مشتری هر لحظه که اراده کند می تواند مالک بخش مورد نیاز خود شود و از آن استفاده کند.
- ۹۳/۱۰/۲۸