شرکت مدل سازان نرم افزار (مسنا)

نگاهی نو، راهی نو، آینده ای پیش رو

شرکت مدل سازان نرم افزار (مسنا)

نگاهی نو، راهی نو، آینده ای پیش رو

شرکت مدل سازان نرم افزار  (مسنا)

شرکت مدل سازان نرم افزار
ارائه راه حلهای پردازش ابری
ارائه راه حلهای مبتنی بر تبلت و گوشی های هوشمند
تولید نرم افزار های تحت وب
طراحی و تولید سرویسهای نرم افزاری (SAAS)
----
از سایت شرکت بازدید کنید www.masna-soft.ir

چندی پیش برای همکاری در یک پروژه نرم افزاری دعوت به همکاری شدیم. شرایط ویژه ­ای بر نرم افزار حاکم بود. تیم قبلی کار را رها کرده و سیستم نیمه تمام را قرار بود ما ادامه بدهیم.

ابتدا شروع به جمع ­آوری اطلاعات از شرایط پروژه کردم. البته با توجه به زمان کم  نتوانستم در مدت کوتاهی که فرصت داشتم در این امر موفقیتی بدست بیاورم. لذا اطلاعات منتقل شده را مبنای کار قرار داده و وارد پروژه شدم.

به عنوان مدیر، مبتنی بر اطلاعاتی که داشتم تصمیمات اولیه را گرفتم و کار شروع شد. در یک ماهه اول فهمیدم که اطلاعاتی که دارم مناسب این تصمیم گیری نبوده و لذا ترکیب تیمی که چیده بودم را کارا و مناسب ندیدم و مجبور به تغیر تیم شدم.

اطلاعات ماه اول همکاری نشان از حجم زیاد کار و توقعات زیاد و انباشته شده ای داشت که این کار ما را سخت تر می کرد.

سیستم بدون مستندات تحویل ما شده بود.

توان تحلیل سیستم تیم قبلی قابل دفاع نبود، هر چند که توان کدنویسی آنها برجستگی هایی داشت.

به معنای واقعی کاربران از عملکرد سیستم راضی نبودند و در برخی از وجوه سیستم به اهداف خود دست پیدا نکرده بود.

تیم نیاز به صرف زمان برای شناخت داشت در حالیکه کارفرما توقع داشت بدون فوت وقت مشغول انجام کار عملی شویم و فرصت را برای شناخت و ... از دست ندهیم.

هزینه های کار نرخ رشد بالایی داشت و این با میزان کار خروجی اصلا مطابقت نداشت.

شرایط فوق انگیزه­ ای شد برای اینکه در چون چرای این اتفاق قدری تامل کرده و اقدام به نوشتن این پست کرده و در این زمینه انتقال تجربه کنم.

اگر با تصمیم گیری برای ورود به یک پروژه نیمه تمام مواجه شدیم چه اطلاعاتی باید داشته باشیم و چگونه آن­ها را بدست بیاوریم؟

-        ذی نفعان و میزان رضایت آن­ها

منظور از ذی نفعان فقط کاربران نیست، بلکه کسانی است که به نوعی منافع یا مضار آنها به سیستم  مرتبط است و البته عملکرد سیستم به نوعی با آنها در ارتباط است. این گروه ­ها و افراد کسانی هستند که به نوعی در آینده با تیم نرم ­افزاری نیز مرتبط می­ شوند. عملکرد آنها را رصد می­کنند و به نقاط قوت و ضعف آنها توجه می­کنند.

-        معماری سیستم

آیا سامانه تحت وب مورد دسترسی قرار می­گیرد یا در شبکه محلی؟ واحدهای اصلی نرم ­افزار که نقشه ­ی کلی سیستم را تشکیل می­دهند چه هستند؟ توزیع واحدهای مختلف و شیوه ارتباط آنها با هم چگونه است؟ جمع­ آوری این اطلاعات در شناخت سیستم می­تواند مفید باشد. مهمترین منبع برای این اطلاعات افراد فنی درگیر با سیستم هستند.

-        مدل مفهومی

شاید بتوان مدل مفهومی را مهمترین بخش کار دانست که شاید نتوان در گام اول به آن رسید. من این را معادل ستون گذاری در نقشه معماری یک ساختمان می بینم. چرا که مشخصات ستونهای قرارداده شده در این ساختمان بسیاری از مسائل مربوط به آن را مشخص می کند. با مدل مفهومی نادرست و معیوب بسیاری از کارها را در ادامه توسعه سیستم نمی توان انجام داد و شاید تخریب بنا حکم قابل قبول تری نسبت به ادامه ساخت باشد.

ادامه مطالب در بخش دوم همین عنوان آمده است...

  • شرکت مدل سازان نرم افزار (مسنا)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی